ODKRYWAMY OBLICZA NOWEGO JEEPA COMPASS

Jeep Compass należy do bardzo popularnego segmentu kompaktowych SUV-ów. Na europejskim rynku znajduje się w nim paru bardzo mocnych graczy, ale Jeep ma kilka asów w rękawie. Mało który z producentów oferuje swoim klientom aż tyle możliwości wyboru. Jeep Compass sprawdzi się jako świetny kompan podróży wielu różnych kierowców. Od ludzi jeżdżących po mieście, przez tych poszukujących bezpiecznego auta rodzinnego po śmiałków lubiących sprawdzić swoje umiejętności poza asfaltowymi drogami.

KAŻDY ZNAJDZIE COŚ DLA SIEBIE

W polskich salonach na kierowców czekają tak naprawdę cztery różne Jeepy Compass. Podstawowym wyborem będzie Jeep Compass Sport. To wyróżniająca się interpretacja autentycznej stylistyki marki Jeep połączona z indywidualnie dopasowywanymi funkcjami. Nowy model oferuje w standardzie automatyczne reflektory przednie z czujnikiem zmierzchu, tkaninowe siedzenia, elektryczny hamulec postojowy, obszytą skórą kierownicę z przyciskami sterowania systemem audio, System Ostrzegania O Najeżdżaniu Na Poprzedzający Pojazd, Asystenta Pasa Ruchu oraz tylne światła LED. Bardziej wymagający z pewnością zainteresują się Compassem Longitude, który oferuje jeszcze wyższy komfort i więcej pięknych akcentów na nadwoziu. To m.in. chromowana listwa nad oknami, relingi dachowe oraz najwyższej klasy fotele dopełniają przyjaznego użytkownikowi wnętrza, charakteryzującego się wyrafinowanymi elementami, ekskluzywnymi materiałami i precyzyjnymi technicznymi detalami.

Z kolei Jeep Compass Limited to już propozycja z wyższej półki. Kompaktowy SUV w tym wydaniu puka do drzwi tzw. klasy premium. Wyposażony jest w materiałowo-skórzaną tapicerką, 7-calowy pełnokolorowy wyświetlacz TFT w zestawie wskaźników, system multimedialny Uconnect z 7" ekranem dotykowym, charakterystyczne dla marki przednie reflektory LED oraz wiele innych udogodnień.

Oferta modelu Compass jest niezwykle bogata. Fot. Materiały PartneraOferta modelu Compass jest niezwykle bogata. Fot. Materiały Partnera

NAJLEPSZE TERENOWE AUTO W SEGMENCIE

Jeep Compass Trailhawk* kontynuuje tradycję dominacji samochodów marki Jeep w terenie. Dzięki najlepszym w swojej klasie możliwościom 4x4, Compass Trailhawk bez trudu łączy dzielność w terenie z osiągami na drodze i komfortem jazdy.

*Wersja Trailhawk będzie dostępna w IV kwartale 2017

To topowa odmiana Jeepa Compassa. Pod maską pracuje więc 170-konny diesel, który współpracuje z nowoczesnym automatem o 9 przełożeniach.
Jeep oznaczony charakterystycznym czerwonym jastrzębiem ma podwyższony o 2,5 cm prześwit, płyty osłonowe podwozia, czerwony tylny hak holowniczy, wyjątkowo krótki zwis przedni i tylny.
Compass posiada system kontroli zjazdu. Ponadto możemy wybrać jeden z kilku trybów jazdy: Auto, Snow (śnieg), Sand (piasek), Mud (błoto) oraz Rock (skały).
Parametry terenowe Trailhawka robią piorunujące wrażenie. Kąt najazdu to 30 stopni, kąt rampowy - 24,4 stopni oraz - kąt zejścia 33,6 stopnia. Nikt w klasie nie może pochwalić się podobnymi wynikami.
Felgi mają 17 cali. Na nie nałożono opony do jazdy w terenie o agresywnym bieżniku. W walce z trudnym terenem pomoże także prześwit, który wynosi aż 216 mm.
Jeep Compass dopasuje się do wymagań każdego kierowcy. Fot. Materiały PartneraJeep Compass dopasuje się do wymagań każdego kierowcy. Fot. Materiały Partnera

LIDER BEZPIECZEŃSTWA W KLASIE

To że Jeep Compass świetnie poradzi sobie w trudnym terenie już wiemy, ale Compass to także samochód zaprojektowany z myślą o rodzinie. Nowy SUV Amerykanów to zdecydowany lider bezpieczeństwa w swojej klasie. Jak podkreślają twórcy, podczas projektowania nowego Jeepa Compassa kluczowe znaczenie miało bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Model ten wyposażony jest w ponad 70 dostępnych aktywnych i pasywnych funkcji z zakresu aktywnego i biernego bezpieczeństwa i ochrony.

Nowy Jeep Compass wyposażony jest m.in. w: system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu - oba w standardzie we wszystkich wersjach oferowanych w Europie, system monitorowania martwych pól widzenia oraz system wykrywania obiektów na drodze cofania, kamera cofania ParkView® z dynamiczna siatką, w pełni automatyczny system wspomagania parkowania równoległego i prostopadłego, tempomat adaptacyjny (ACC) oraz system stabilizacji toru jazdy (ESC) z funkcją zapobiegania przewróceniu się pojazdu. W celu zwiększenia poziomu ochrony Compass wyposażony jest w sześć poduszek powietrznych w standardzie oraz konstrukcję typu „klatka bezpieczeństwa", wykonaną w ponad 65 procentach ze stali o wysokiej wytrzymałości.

SZEROKIE MOŻLIWOŚCI PERSONALIZACJI

Kierowcy, którzy sięgają po SUV-y lubią się wyróżniać na drodze. W Jeepie o tym nie zapomnieli, dlatego dla Compassa przewidziano bardzo szerokie możliwości personalizacji. Nowy Jeep Compass dostępny jest z siedmioma różnymi rodzajami kół. Rozmiar kół – w zależności od wybranej wersji – waha się między 16 a 19 cali.
Co więcej, wybrać możemy jeden z aż 11 dostępnych kolorów nadwozia. Lista robi wrażenie - Redline Red, Spitfire Orange, Laser Blue Pearl, Olive Green, Billet Silver Metallic, Granite Crystal Metallic, Diamond Black Crystal Pearl, Pearl White, Bright White oraz Rhino. W wyższych wersjach piękne lakiery można łączyć z czarnym dachem, co jeszcze bardziej podkreśla wyjątkowy charakter Compassa.

Gama akcesoriów Mopar dostępna dla nowego Jeepa Compassa obejmuje akcesoria zaprojektowane specjalnie w celu podkreślenia stylu i podniesienia osiągów samochodów, zwiększenia jego funkcjonalności i możliwości transportowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa i poczucia wolności podczas jazdy z otwartym dachem. Takich akcesoriów jest ponad 70!

System monitorowania martwych stref pozwoli uniknąć wielu kolizji. Fot. Materiały PartneraSystem monitorowania martwych stref pozwoli uniknąć wielu kolizji. Fot. Materiały Partnera

NOWOCZESNE I PIĘKNIE WYKONANE WNĘTRZE

Jak każdy Jeep, również nowy Compass wyróżnia się na drodze wyjątkową, charakterystyczną stylistyką. Jednak także wnętrza Compassa nie pomylimy z żadnym innym SUV-em w klasie. Atletyczne kształty, detale stylistyki Jeep, wysokiej jakości materiały oraz najnowsze rozwiązania technologiczne


sprawiają, że wnętrze nowego Jeepa Compassa stanowi idealne środowisko, w którym można pokonywać kolejne kilometry. Wykonanie, spasowanie oraz jakość użytych materiałów plasują Compassa w samej czołówce segmentu.

Nowy Jeep Compass wyróżnia się wyjątkową stylistyką wnętrza. Fot. Materiały PartneraNowy Jeep Compass wyróżnia się wyjątkową stylistyką wnętrza. Fot. Materiały Partnera
Panoramiczne okno dachowe zapewnia komfort podróży niezależnie od warunków na drodze. Fot. Materiały PartneraPanoramiczne okno dachowe zapewnia komfort podróży niezależnie od warunków na drodze. Fot. Materiały Partnera

Ekran dotykowy ma aż 8,4 cala. Z jego poziomu obsługujemy najnowszą wersję systemu Uconnect. Zapewnia on możliwość integracji ze smartfonem dzięki aplikacjom Apple CarPlay oraz Android Auto, nawigację, posiada również funkcję dyktowania i odczytywania wiadomości tekstowych. Zestaw wskaźników z informacjami dla kierowcy został starannie zaprojektowany, a pomiędzy zegarami znajduje się 7-calowy LED-owy wyświetlacz. Pokazuje informacje, które kierowca może skonfigurować, aby uzyskać do nich łatwiejszy dostęp w czasie jazdy.

W kabinie Jeepa imponuje także dbałość o detale. Przykładowo w Trailhawku, otrzymamy stylowe fotele obszyte skórą w kolorze czarnym z rubinowymi szwami. Co więcej, Compass jest wyposażony w liczne rozwiązania przyjazne dla użytkownika, takie jak dostępne dwupanelowe panoramiczne okno dachowe, które pozwala na dopływ świeżego powietrza lub na przenikanie ciepłych promieni słońca, w zależności od potrzeb kierowcy. Za nagłośnienie wnętrza odpowiada system audio firmy Beats.

LEGENDA JEEPA HISTORIA MODELU COMPASS

Jeep to jedna tych marek, które w historię motoryzacji wpisały się złotymi zgłoskami. Mało, który producent może pochwalić się tyloma świetnymi, terenowymi samochodami. Jeep to niezrównany kompan w wyprawach w najtrudniejszy teren – to idealne auto dla lubiących wolność i przygodę. Jednak najnowsze modele jeepa udowadniają także, że znakomicie odnajdują się w środowisku miejskim. Do Polski właśnie przyjechał nowy Jeep Compass, kompaktowy model, który łączy ze sobą wszystko co najlepsze w Jeepach z cechami nowoczesnego SUV-a.

Pierwszym skojarzeniem każdego pasjonata historii na hasło „Jeep” jest II Wojna Światowa. I nic w tym dziwnego, bo historia kultowej marki nierozerwalnie łączy się z tym konfliktem. Kiedy całą Europę zaczął ogarniać konflikt, rząd Stanów Zjednoczonych – czując, że wojna prędzej czy później dotrze i za Ocean – w 1940 ogłosił przetarg na "lekki samochód rozpoznawczy". Do konkursu zaproszono 135 producentów. Przetarg wygrała firma Willys-Overland z modelem Willys MB. Amerykańska armia potrzebowała uniwersalnego, prostego, niezawodnego auta, które poradzi sobie w bardzo trudnych warunkach. Willys MB wywiązał się z zadania śpiewająco.

Po wojnie Willys przekształcił Jeepa w cywilny pojazd terenowy wykorzystywany do celów rolniczych. Nazwę "Jeep" oficjalnie zastrzeżono w 1950 roku. Z biegiem lat w ofercie Jeepa zaczęły się pojawiać się mniej użytkowe, a bardziej rekreacyjne auta. Amerykanie jako pierwsi zauważyli zapotrzebowanie na praktyczne, uniwersalne, wytrzymałe i podwyższone samochody. To właśnie Jeep jest prekursorem aut typu SUV, które od dłuższego czasu cieszą się coraz większą popularnością. Żadna inna marka na rynku nie może się pochwalić równie bogatą ofertą. W Polsce w salonach Amerykanów znajdziemy nie tylko następcę kultowego Willysa - bezkompromisową terenówkę Wranglera (również w wersji Unlimited), ale także modnego, miejskiego crossovera Renegade czy praktyczny model Cherokee. Z kolei miłośnicy naprawdę dużych SUV-ów zainteresują się z pewnością modelem Grand Cherokee, który od wielu lat wyznacza standardy w segmencie.

Jednak nad Wisłę w tym roku przyjechał zupełnie nowy model. Compass jest kluczowym elementem uzupełniającym portfolio Jeepa w kategorii kompaktowych SUV-ów - niezwykle ważnego segmentu wykazującego tendencję wzrostową na całym świecie, który według prognoz ma wzrosnąć o niemal 20 procent do wartości sprzedaży rzędu 7,5 miliona sztuk w 2020 r. W samej tylko Europie sprzedaż samochodów w tym segmencie kształtuje się obecnie na poziomie ponad 1,6 milionów sztuk i w 2020 r. powinna osiągnąć poziom 2 milionów.

Odpowiedź na rosnący segment kompaktowych SUV-ów. Fot. Materiały PartneraOdpowiedź na rosnący segment kompaktowych SUV-ów. Fot. Materiały Partnera

Zbudowany na platformie wcześniej użytej w modelu Renegade nowy Jeep Compass mierzy 4410 mm długości, 1820 mm szerokości i 1640 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2630 mm. W ofercie Jeepa zajmie miejsce pomiędzy Renegadem a Cherokee. Wachlarz jednostek napędowych zawiera cztery propozycje - dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne, a rozpiętość mocy wynosi od 120 do 170 KM. Bazowa jednostka 1.4 będzie dostępna wyłącznie z napędem na przednią oś, a największy motor o pojemności dwóch litrów współpracuje z napędem na cztery koła. W zależności od układu napędowego dostępny jest 6- lub 9-biegowy automat.

Jeep Compass to jedno z najlepiej wyglądających aut w swoim segmencie. Fot. Materiały PartneraJeep Compass to jedno z najlepiej wyglądających aut w swoim segmencie. Fot. Materiały Partnera

Wśród innych kompaktowych SUV-ów nowy Jeep Compass wyróżnia się niepowtarzalną stylistyką. Kto jak kto, ale projektanci Jeepa wiedzą jak narysować pięknego SUV-a. Przebojowy Renegade grał na naszej nostalgii i garściami czerpał z kultowego Willysa. Z kolei Compass podąża inną drogą i wzoruje się na Grand Cherokee. Od flagowego modelu Amerykanów zapożycza masywną sylwetkę, która sprawia, że to jeden z najlepiej wyglądających aut w segmencie. Nie mogło zabraknąć takich charakterystycznych elementów jak siedmioszczelinowy grill czy LED-owe reflektory. Wyróżniającym się elementem wyglądu tylnej części Jeepa Compassa są jedyne w swoim rodzaju światła LED-owe: smukłe, o prostokątnym kształcie, płynnie przechodzące na klapę bagażnika i nadające Compassowi i majestatyczny, a przy tym elegancki wygląd - bezbłędnie rozpoznawalny na drodze lub na szlaku.

We wnętrzu nowego Jeepa Compassa dominują doskonałej jakości materiały akcentujące szczegóły techniczne. Trapezoidalne obramowanie centralnego panelu jest elementem charakterystycznym dla samochodów tej marki, a jego kolor i wykończenie stanowią idealne uzupełnienie wybranego wnętrza. Na pokładzie Compassa debiutuje najnowsza wersja systemu multimedialnego Uconnect. Idealnie dopasowana konsola centralna pozwala na wygodne sterowanie wszystkimi funkcjami auta, znajduje się tutaj dźwignia zmiany biegów, selektor systemu zarządzania trakcją Selec-Terrain, elektroniczny hamulec postojowy, przyciski sterowania systemem stop-start (ESS) oraz pokrętła do regulacji klimatyzacji i głośności urządzeń audio. Konsola centralna umożliwia również łatwy dostęp do ładowarki oraz portów urządzeń multimedialnych znajdujących się w specjalnym schowku.

Ekran dotykowy może mieć aż 8,4 cala. Wyświetlany na nim obraz jest bardzo wyraźny, a wyświetlacz błyskawicznie reaguje na dotyk.
Kolorowy ekran między zegarami ma 7 cali. Kierowca widzi na nim najważniejsze informacje podawane przez komputer pokładowy.
W wyższych wersjach silnikowych Jeep Compass wyposażony jest w nowoczesny, aż 9-biegowy automat. Przekładnia zapewnia dynamiczną jazdę przy bardzo niskim zużyciu paliwa.
Za nagłośnienie wnętrza odpowiada system nagłośnienia uznanej w świecie firmy beats
Kierowca na pewno doceni wielofunkcyjną, pokrytą skórą kierownicę. Dzięki zintegrowanym przyciskom sterowania radiem, systemem głośnomówiącym i tempomatem można przez cały czas trzymać ręce na kierownicy i skupiać uwagę wyłącznie na drodze.

Podczas projektowania nowego Jeepa Compassa kluczowe znaczenie miało bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Model ten wyposażony jest w ponad 70 dostępnych aktywnych i pasywnych funkcji z zakresu aktywnego i biernego bezpieczeństwa i ochrony.

Choć Compass kierowany jest do kierowców, którzy przez większość czasu będą jeździć przede wszystkim po mieście to Jeep nie zapomniał też o tych, lubiących czasem zjechać na bezdroża. W ofercie przecież nie mogło zabraknąć odmiany Trailhawk!

NA RYNKU NIE MA DRUGIEGO TAK SPRAWNEGO W TERENIE SUV-A!

Producent oferuje w Compassie zaawansowany napęd 4x4. Jeep chwali się dwoma inteligentnymi systemami napędu 4x4: Jeep Active Drive oraz Jeep Active Drive Low; ten drugi z przełożeniem pełzającym 20:1. Każdy z nich może w razie potrzeby przekazać 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na każde z kół. Co więcej, Jeep oznaczony charakterystycznym czerwonym jastrzębiem ma podwyższony o 2,5 cm prześwit, płyty osłonowe podwozia, czerwony tylny hak holowniczy, wyjątkowo krótki zwis przedni i

tylny oraz kąt najazdu 30 stopni, kąt rampowy 24,4 stopni oraz kąt zejścia 33,6 stopnia, a także 17-calowe obręcze kół z oponami do jazdy w terenie z agresywnym bieżnikiem oraz prześwit 216 mm. Ponadto, system zarządzania trakcją Selec-Terrain w modelu Trailhawk posiada system kontroli zjazdu (Hill Descent Control). Dostajemy też dodatkowy tryb jazdy - do Auto, Snow (śnieg), Sand (piasek), Mud (błoto) dołącza ekstremalny Rock (skały). W Trailhawku dostępna jest tylko jedna jednostka napędowa. To dwulitrowy diesel o mocy 170 KM, który łączony jest z 9-biegowym automatem.

DWA OBLICZA NOWEGO JEEPA COMPASS [TEST WIDEO]

Nowy Jeep Compass bardzo dobrze wygląda, jest wyposażony w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i jest najbardziej terenowym SUV-em w segmencie. Czy to wystarczy, by odnieść sukces na polskim rynku?